De Waarde & Waardeloosheid Van Een Webshop Keurmerk

door  | Algemeen

We kopen ieder jaar voor ruim negen miljard euro aan spullen via internet. Er zijn zo’n 70.000 Nederlandse webshops actief. Consumenten kijken vaak naar het keurmerk, omdat ze willen weten of ze te maken hebben met een betrouwbare winkel.

Een webshop keurmerk komt betrouwbaar over. Het neemt de angst weg bij de consument. Wanneer je als webshop een keurmerk op je site hebt staan, dan wordt de klant sneller over streep getrokken om een aankoop bij je te doen. Een keurmerk zorgt dus voor de bemiddeling tussen de consument en jouw webshop.

Ook al komen de meeste keurmerken heel betrouwbaar over, toch zitten er nogal wat tussen die helemaal niet zoveel strenge eisen stellen. De meeste webshop keurmerken zijn er alleen maar om meer klanten te trekken. Het gaat ze er dus vooral om dat je als webshop meer producten verkoopt.

Omzet verhogen

Als je een webshop hebt, dan is het helemaal niet zo moeilijk om een keurmerk aan te vragen. De meeste keurmerken zijn namelijk alleen bedoeld om je omzet te verhogen. De keurmerken vertellen je dat je kosten moet betalen voor de keuring van de webshop, maar deze keuring stelt niet veel voor. Als je de kosten hebt betaald dan krijg je zonder problemen een stempel van goedkeuring op je website. Vaak is dit al binnen een dag.

Het aanvragen van een keurmerk gaat dus heel erg makkelijk. Meestal worden de producten van een webshop niet eens door het keurmerk getest. Tijdens een keuring gaat een keurmerk zelfs niet eens altijd na of een webshop wel staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Wildgroei

Tot een paar jaar geleden waren er nog weinig keurmerken. Dit is nu wel anders. Het aantal webshop keurmerken is drastisch toegenomen. Heel veel bedrijven starten een keurmerk om winst te maken. Het keurmerk is dan mooi vormgegeven, maar heeft verder weinig inhoud. Als webshop betaal je dan slechts voor de naam en het logo van het keurmerk.

Onder de honderden keurmerken zijn er slechts een aantal die strenge eisen stellen en een webshop ook echt toetsen. De meeste keurmerken zijn er dus alleen maar om klanten te lokken.

Er is tegenwoordig een enorme wildgroei aan keurmerken ontstaan. Er zijn er meer dan honderden. Dit komt, omdat er hiervoor nog geen wettelijke regels zijn. Iedereen kan dus een keurmerk verzinnen en daarmee de markt opgaan.

Wel zijn er tussen de verschillende keurmerken grote verschillen in kwaliteit. Er zijn namelijk een aantal keurmerken die echt wel wat zeggen, maar er zijn er ook een heleboel die niet zo heel veel voorstellen.

Een kwaliteitskeurmerk

Een goed kwaliteitskeurmerk zegt iets over de kwaliteit van een product. Het toetst de producten uit de webshop en het keurmerk is aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie. Daarnaast heeft een goed keurmerk algemene voorwaarden vastgesteld die zijn goedgekeurd door consumentenorganisaties.

Een goed keurmerk controleert echt of een webshop zich aan de regels houdt. Om dit na te gaan, wordt vaak een certificeringsbureau ingeschakeld. Wanneer je als webshop een keurmerk hebt van een kwaliteitskeurmerk dan kan je dit keurmerk weer verliezen als je je niet aan de regels houdt.

Hoge tarieven

Een minpunt van de kwaliteitskeurmerken is dat deze vaak zeer hoge tarieven rekenen. Zo moet je vaak een flink bedrag neertellen voor de jaarlijkse keuring en betaal je ook nog eens een percentage van de omzet. Als je veel producten verkoopt is dit dus best een hoog bedrag.

Vooral voor kleine internetondernemers kunnen deze kosten te hoog zijn. Daarom kiezen de meeste ondernemers toch voor een ander, goedkoper keurmerk. Ook al zeggen deze keurmerken niet zo heel veel, toch is gebleken dat ze waardevol zijn. Op de consument komt het betrouwbaarder over als je een webshop keurmerk op je site hebt staan.

De waarde van een webshop keurmerk

Een keurmerk heeft vooral waarde als je omzet hiermee wordt verhoogd. De kosten mogen natuurlijk niet hoger zijn dan de kosten die je hebt betaald voor het keurmerk. Als je een bekend keurmerk op de site van je webshop hebt staan, dan kan dit dus leiden tot een hogere omzet.

Plaats hieronder je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *