Als je een webshop hebt dan wil je natuurlijk graag dat de inkomsten stabiel zijn of verdubbelen. Dit kan je bereiken door een thuiswinkel keurmerk aan te vragen.
Ruim zeventig procent van de consumenten doet geen aankopen zonder eerst te kijken naar het keurmerk. Dit is dus een flink aantal. Consumenten kijken vaak eerst naar het keurmerk, omdat ze zo de bevestiging krijgen dat ze te maken hebben met een betrouwbare thuiswinkel.
Wat is een thuiswinkel keurmerk eigenlijk?
Een keurmerk is een visueel kwaliteitsoordeel over een product of dienst, afkomstig van een betrouwbare bron. Met een keurmerk op je website ziet de consument in een oogopslag of je product of dienst van de juiste kwaliteit is. Je product of dienst is dan gekeurd door een onafhankelijke, deskundige instantie.
Een thuiswinkel keurmerk is nuttig voor zowel de internetondernemer als de consument. Een keurmerk helpt de consument bij het maken van een beslissing en de ondernemer onderscheidt zich hiermee van zijn concurrenten.
Hulpmiddel voor de consument
Een thuiswinkel keurmerk helpt de consument bij het maken van een beslissing over de aankoop. Een keurmerk is vooral zinvol als de consument nog wat onzeker is over een product of dienst. Dit kan het geval zijn bij dure of onbekende producten en diensten. Een keurmerk neemt de twijfels weg bij de consument. Hij of zij wordt dan sneller over de streep getrokken om een aankoop te doen.
Onderscheiden van concurrenten
Met een keurmerk onderscheid je je als leverancier van de concurrenten. Op deze manier kan je weer meer klanten trekken. Als je een keurmerk aanvraagt bij een strenge en betrouwbare keurmerkorganisatie word je product of dienst getoetst. Als je het keurmerk krijgt, dan weet je dus dat je product of dienst aan alle algemeen aanvaarde eisen voldoet en op welke punten verbetering nodig is. Je weet dan dat je een product of dienst levert van een hoge kwaliteit.
Lagere reclamekosten
Met een thuiswinkel keurmerk dat goed bekend staat bij de consument hoef je minder reclame te maken om je klanten te overtuigen. Het keurmerk overtuigt je klanten namelijk al. Je bent dus minder kosten kwijt aan reclame.
Strenge eisen
Er zijn in Nederland tientallen keurmerken. Onder deze keurmerken zijn er een aantal die strenge eisen hanteren. Als je een kwaliteitskeurmerk bij een bekende, strengere keurmerkorganisatie aan wilt vragen, is het zinvol om eerst eens na te gaan of je webshop wel aan alle eisen voldoet. Houdt hierbij rekening met een aantal punten:
- Toon volledige prijzen
- Biedt de klant de mogelijkheid om de bestelling te controleren
- Zorg voor een beveiligde betaalomgeving
- Zorg voor een duidelijke klachtenafhandeling
- Biedt de klant de mogelijkheid om de algemene voorwaarden op te slaan
- Biedt de mogelijkheid om producten te retourneren zonder originele verpakking
- Biedt de klant de optie om de nieuwsbrief zelf aan te vinken
Toon volledige prijzen
De meeste thuiswinkel keurmerken hanteren de eis dat je volledige prijzen op je website toont. Dit houdt in dat je de prijzen inclusief BTW toont. Als je volledige prijzen toont komen je klanten niet voor onaangename verrassingen te staan.
Biedt de klant de mogelijkheid om de bestelling te controleren
Er zijn veel webwinkels die klanten niet de mogelijkheid bieden om de bestellingen te controleren. Dit is een slim trucje, want zo is het product sneller verkocht. Toch is het geen aanrader om dit te doen.
Strenge thuiswinkel keurmerkorganisaties eisen dat je de klant de optie geeft om een bestelling te controleren en te verifiëren. Als je klanten de mogelijkheid biedt om hun bestellingen te controleren kom je over als een betrouwbare aanbieder.
Je kunt dit doen door de klant een box te laten aanvinken of door de klant een extra scherm met de bestelgegevens te tonen.
Zorg voor een beveiligde betaalomgeving
Als je in aanmerking wilt komen voor een keurmerk dan is het vaak verplicht dat je gebruik maakt van een beveiligde (SSL) omgeving. De persoonlijke gegevens van je klanten worden dan beveiligd en komen niet zomaar op straat te liggen.
Zorg voor een duidelijke klachtenafhandeling
Wil je snel een thuiswinkel keurmerk bemachtigen? Zorg dan voor een duidelijke klachtenafhandeling. Een klant wil altijd graag weten wat er met zijn of haar klacht gedaan wordt. Zo wil hij of zij weten wat je aan de klacht gaat doen. Wees hier dus open over. Op de website van je thuiswinkel kun je een speciale klachtenpagina plaatsen. Hiermee voorkom je veel verwarring. Bovendien zorgt een duidelijke klachtenafhandeling ervoor dat je snel een keurmerk krijgt.
Biedt de klant de mogelijkheid om de algemene voorwaarden op te slaan
Misschien denk je dat niemand je algemene voorwaarden leest, maar dit is niet waar. Voor sommige mensen zijn deze heel belangrijk. Daarnaast eisen thuiswinkel keurmerkorganisaties dat je algemene voorwaarden op je website hebt staan. Biedt je klanten de mogelijkheid om de algemene voorwaarden op te slaan en uit te printen.
Biedt de mogelijkheid om producten te retourneren zonder originele verpakking
Je maakt meer kans op een keurmerk door je klanten goed te informeren over het retourneren van producten.
Het kan natuurlijk voorkomen dat je product niet aan de verwachtingen van een klant voldoet. Als een klant een product bij je heeft besteld en dit product voldoet toch niet aan zijn of haar verwachtingen, geef je klant dan de mogelijkheid om het product in een andere verpakking terug te sturen. Veel leveranciers eisen dat je een product alleen retourneert in de originele verpakking. Echter, de Nederlandse wet verbiedt het leveranciers om deze eis te stellen. Klanten mogen een product dus gewoon in een andere verpakking retourneren. Leg ook goed uit op welke manier je klanten een product kunnen retourneren.
Biedt de klant de optie om de nieuwsbrief zelf aan te vinken
Biedt klanten de optie om de nieuwsbrief zelf aan te vinken. Veel webshops vinken de nieuwsbrief standaard aan in het proces van de aankoop. Veel thuiswinkel keurmerken staan dit trucje niet toe. Je moet de koper de mogelijkheid bieden om zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
Hoge tarieven
Een kwaliteitskeurmerk stelt dus flink wat eisen om het keurmerk op je website te plaatsen. Soms is het haast onmogelijk om aan al deze eisen te voldoen. Ook hanteren kwaliteitskeurmerken hoge tarieven om het keurmerk op je website te plaatsen. Daarnaast betaal je ook nog eens een bepaald percentage van je omzet aan de keurmerkorganisatie.
Goedkoper keurmerk aanvragen
Als je dit niet wilt, dan kun je er ook voor kiezen om een goedkoper keurmerk aan te vragen bij een organisatie die minder strenge eisen hanteert en lagere tarieven hanteert. Ook al zegt een goedkoper keurmerk niet zo heel veel, toch kan het waardevol zijn. Ook hiermee kan je je omzet een flinke boost geven. Met een keurmerk op je website wek je namelijk al sneller het vertrouwen van de consument. Ook als dit een minder bekend keurmerk is.